As an exercise our students were asked to review / critique the works by one of our current exposing artist Jesus Toppenberg. Here are some of the thoughts of the students on the collection of works.

Inspiring yet strange

The fact that Mr. Toppenberg made all of his artworks despite his disablity is more than inspiring. 
He made a lot of us realize that if you work hard and passionately you can achieve anything
no matter what state you’re in. You could definitely feel that Mr. Toppenberg uses art as his escape. 
I would imagine him working on all his artworks when feeling out of touch and afterwards he’d feel a
rush of relief. The preciseness of the ships and paintings showed that he worked with excellence
and concentration. But I also found it strange that he could make all of those great things in the
state he’s in. It really made me think about the mind of an artist. Most artists are considered as
 different, weird, “crazy”, but.. do you have to be different/weird/crazy to be able use the outmost of your imagination?
Or.. is the rest of society different,weird, “crazy”and the artists the normal ones?
Think. That’s what Toppenberg’s art makes us do. 

Eveline

His work me is clearly a self reflection, that’s at least what I see when I look at his face paintings and drawings. I don’t really like his landscape drawings, ’cause they remind me a bit too much of Ocalia’s work, as in the whole no perspective thing. His paintings with the odd “headpiece” that for me are brains are my favorite. The fact that I know that he’s schizophrenic makes me think that they represent the moments that he flips. He might feel and act different but at the core he’s still the same man. The similarity with colors and form make me think that.
The wood pieces for me are like a love/hate thing, in the beginning I was amazed by his skills with wood, eventually after looking at all of them some of them struck out to me as strong and others did less to me until I heard about him building boats when he was younger, then suddenly everything made sense to me.
Viewing his lifework all together truly tells you his life story.

Kristel Rigaud

TOPPENBERG STIMULEERT JE VERBEELDING

Ik vond zijn werk leuk, omdat de meeste werken zijn gemaakt uit geschaafd en gesneden hout.
Je ziet meteen dat hij veel tijd besteedt aan zijn werk en dat hij heel veel heeft gemaakt in zijn leven.
Bij die tekeningen merk je hoe hij verschillende materialen zoals, potlood, verf en stift gebruikt op een papier en veel van die tekeningen zijn op diezelfde manier getekend. Er is sprake van heel veel herhaling, maar toch verschillen alle tekeningen. De vormen die hij gebruikt voor het hoofd en de gezichten in de tekeningen zijn niet de realistische basisvormen. Daardoor laat hij me meteen nadenken en fantaseren over hoe deze mensen in werkelijkheid zouden eruit zouden zien.
Azjeem Martis

TOPPENBERG RAAKT JE MET KLEUR

Mijn eerste indruk van het werk van meneer Toppenberg was dat ik er geen gevoel bij kreeg, het riep geen vragen bij me op en ik begreep niet waarom, ik heb mijn best gedaan door een paar keer ernaar te kijken, en te proberen een gevoel op te wekken. Maar ik kon daarna nog steeds geen mening vormen vanuit mijn gevoel. Mijn ‘mind’ was gewoon ‘blank’. Alsof mijn hersenen geblokeerd waren om een gevoel te krijgen over het werk. Later na het evalutatiegesprek samen met David en de rest van de groep, heb ik het advies gevolgd om weer eens te kijken naar de werken nadat ik meer van de context ervan wist. Na te luisteren naar iedereens mening en inerpretatie  heb ik er toch wel een gevoel achter kunnen vinden. Mijn gevoel achteraf was meer gefocust op meneer Toppenberg zijn verleden. Ik wist niet dat hij schyzofreen was, en dat voegde al meteen meer waarde toe aan zijn werk. Ik vind het nog steeds niet echt speciaal maar dat is mijn mening. Het trekt me niet aan. Ik heb gemerkt dat mijn gevoel kleurgebonden is. Ik ben gaan kijken wat me irriteerde en het bleek dat het lag aan zijn kleurgebruik. Zo merkte ik ook dat ik er toch wel een gevoel achter had, en dat was dus irritatie. Bepaalde kleuren geven me een raar gevoel wat ik niet kan beschrijven, deze kleuren zoals een soort vieze licht-geel komen veel voor in meneer toppenberg zijn werk. Ik ben op internet gaan zoeken naar de betekenis van de kleur geel is. Fel geel staat voor de zon, intelligentie, licht, energie, blijdschap, optimisme, rijnheid etc. In tegenstelling tot de positieve kant van geel, gebruikt hij de negatieve kant van geel. Misschien komt het ook door ouderdom van de werken. Maar de kleur licht(dull) geel staat voor waarschuwing, verval, achteruitgang, ziekte en jaloersheid. Misschien blokkeerde deze kleur me in de eerste instantie om een mening te vormen. Omdat mijn hersenen gewoon die kleur niet wilde zien en verwerken.
Tamika Lont

MOOI EN RAAR

De kunstwerken van Mr. Toppenberg zijn niet gewoon van hout gemaakt, maar geven je een gevoel of veel gevoelens tegelijk die steeds vragen oproepen.
De tekeningen zijn heel mooi en bijzonder waarbij je lang blijft kijken en denken. In de eerste instantie kunnen het rare tekeningen zijn, maar na langer kijken ga je ook mee fantaseren.
Ook is het merkbaar hoe goed mr. Toppenberg met hout omgaat. Bijvoorbeeld op de schepen heeft hij alle, echt ALLE details gezet. Maar niet alleen met de schepen, hij heeft ook andere beelden gemaakt die ook bijzonder zijn: o.a. de lepels met figuren, het beeld van Andrew Jones, Papa Godett en ook van hemzelf.
Ik vind het werk van mr Toppenberg heel mooi, perfect, abstract, bijzonder maar ook wel raar.

By: Syree Palm

SCHEEPVAARTKUNST

De schepen zijn echt interesant omdat er veel details en perfectie aanwezig is.
Het laat je denken en/of vragen wat de achtergrond is van de heer Toppenberg.
Alle schepen hebben hun details: ze zijn allemaal verschillend van stijl en verschillend van land/afkomst.
Merkbaar is dat Toppenberg veel tijd in zijn kunst heeft geinvesteerd. Het lijkt alsof Toppenberg in het verleden veel met boten deed en nu op deze manier zich kan uitlaten. Hij kan heel goed met hout werken en laat dit zien met de schepen en ook met zijn andere beelden.
Hij heeft niet alleen schepen gemaakt, maar ook schilderijen van boten met verschillende materialen die me laten denken, dat Toppenberg wel een soort obsessie heeft met boten. Hoewel het grote aantal van schepen een lekkere sfeer geeft in de ruimte.
Dus ik vind de werk, vooral de schepen van Toppenberg heel mooi en prachtig!

Van: Andrew Lluveres

Building courage

Despite his disability, Toppenberg is an extraordinary artist at his prime. A true artist in both physically and spiritually, he shows the future generations of Curacaoan artist that there are no perfection. When it comes to disability, there are neither norms or deviance in art. He turns his weakness into his strength trying to fit in as a fellow artist.

His ships and planes symbolize his fascination of traveling which makes me wonder why he put a Dominican banknote on a wooden sculpture. Another interesting sculptures are the series of “Wooden Sutra”. They may look like a pornography for most conservative viewers, however it is more than a pornography. It symbolizes a growing number of interracial love in this island community. Like art, love has no boundaries. There are no cages, no fences or anything to stop between two people. The beauty of it is to end racism in Curacao. It has a clear message: “Everybody love everybody”. It’s not just an art, but it is a lifestyle.

Like most other artists, Toppenberg has two inspirational heroes; Wilson “Papa” Godette and Andrew Jones. I believe there are heroes among us. They give us strength, courage, and nobel. Like Andrew Jones, his courage gives our children a clear message to build up their self-esteem and determination but in an artistic category. 

Someday one of the kids would explore Toppenberg’s magnificent masterpieces and think “If he can do these artworks, I’ll be just as famous as he is”. With Toppenberg’s influences and the inspiration of art, artists, and scholars will tell their students and students will one day be the next extraordinary artist.

Quinten White.

Wat ik over de expositie van meneer Jesus Toppenberg dacht :

De expositie van meneer Toppenberg vond ik wat ‘blokkerig’, dus ik vond de stukken best abstract.
Het was wel heel origineel de manier waarop hij de portretten abstract laat lijken,
in plaats van realisme leek alles een beetje op kubisme.
Ik voelde me een beetje opgelaten (vond het awkward) om naar de beelden in sex posities te kijken.
Maar ik vond het wel interessant hoe hij die maakte en hoe alles in elkaar zat.
Het leukste vond ik de boten, omdat die net echt leken.
Voor de rest was alles goed.

Aishah Granviel